Cafe Internationaal Amigo Spiele

0

Cafe Internationaal Amigo Spiele
Naam Cafe International
Auteur Rudi Hoffmann
Uitgever Mattel Amigo Spiele
Spelers 2-4 spelers
Leeftijd 10+ jaar
Taal Nederlands
Prijs ongeveer 15 euro

Vormgeving

Cafe International zit in een behoorlijk forse doos. De lengte/breedte daarvan wordt in elk geval gerechtvaardigd door het grote (opgevouwen) bord. Verder vinden we echter alleen 100 kartonnen vierkanten fiches en 100 rondeplastic fiches terug in de doos. Op het spelbord vinden we 24 tafeltjes afgebeeld van 12 nationaliteiten en een bar in het midden, met plaats voor 20 personen. De klanten die op de kartonnen fiches te vinden zijn, zijn op een cartoon-achtige manier getekend. Per nationaliteit zijn er 4 mannelijke en 4 vrouwelijke klanten. Tenslotte zijn er nog 2 jokers van elk geslacht. De score fiches zijn er in het zwart (1 punt), rood (2 punten) en blauw (10 punten). Er is een stoffen buideltje om de klanten blind uit te trekken.

De Regels

De Nederlandse Mattel regels zijn in het zwart-wit. De nieuwere Amigo regels zijn in full-colour uitgevoerd. Cafe International is een spel dat in een paar minuten uitgelegd kan worden. De eerste keer dat je de regels leest, is de uitleg over geldige tafelbezettingen en de bijbehorende scores even puzzelen, maar met de bijgevoegde illustraties is het snel geleerd. Uitleggen daarna is makkelijk. Er is een klein foutje in de scoretelling in de Nederlandse regels geslopen, maar daarover later meer.

Het Spel

De bedoeling van Cafe International is om zo veel mogelijk gasten, volgens bepaalde regels een plaatsje aan een tafel te bezorgen. Klanten waarvoor geen plaatsje kan worden gevonden, kunnen aan de bar plaatsnemen.

Iedere speler begint met 5 klanten die open voor zich neergelegd worden. In de eerste beurt mogen klanten willekeurig geplaatst worden, in de beurten daarna moet er met een klant gescoord worden aan het einde van de beurt.

Per beurt mag een 1 of 2 klanten plaatsen aan een tafel of aan de bar. Hiervoor mogen ook de jokers gebruikt worden. Afhankelijk van de samenstelling van de tafel krijgt de speler hiervoor punten. Aan een tafel mogen alleen klanten komen te zitten met de nationaliteit van de tafel. Stoelen tussen 2 tafels van verschillende nationaliteit mogen gevuld worden door een klant van 1 van beide landen. Voorwaarde is verder, dat er in elk geval 1 koppel (man + vrouw) aan een tafel zit. Een tafel van 3 mag (man + vrouw + man/vrouw) en een tafel van 4 moet weer uit 2 koppels bestaan (2x man + 2x vrouw). Afhankelijk van het aantal personen aan de tafel scoort de speler respectievelijk 2, 3 of 4 punten. Zijn de klanten allemaal van dezelfde nationaliteit, dan worden deze punten verdubbeld (en niet alleen de score van ‘4’, zoals verkeerd in de Nederlandstalige regels staat).

Als een speler geen punten kan scoren aan de tafels, dan moet hij de klant plaatsen aan de bar. Hier zijn 5 rijen van 4 stoelen. De eerste rij levert nog punten op: 1/t/m 5. De andere 3 rijen kosten punten. De tweede rij is dus -2, -4, -6, -8 en -10 punten. De derde rij begint met -4 punten en de laatste begint met -6. Op de juiste momenten plaatsen aan de bar is dus kan dus zeer belangrijk zijn.

Een speler mag ook een op het bord geplaatste joker inruilen voor de juiste klant. De speler scoort hiermee geen punten, maar krijgt wel de joker.
Aan het eind van de beurt vult de spelers zijn hand weer aan tot 5, tenzij hij een tafel van 1 nationaliteit gevormd heeft. Dan mag hij ervoor kiezen 1 klant minder in zijn hand te houden.

Dit kan gunstig zijn, want 1 van de condities waaronder het spel eindigt, is als 1 speler geen klanten meer in de hand heeft. Bovendien is elke klant in handen aan het eind van het spel 5 minpunten, jokers zelfs 10 minpunten!

Het spel eindigt verder als er nog slechts 4 klanten in de buidel zitten, als alle tafels vol zijn, of als de bar vol is. De speler met de meeste punten heeft gewonnen.

Samenvatting

Pluspunten

Makkelijk te leren
Leuk thema
Veel tactische mogelijkheden
Veel scoremogelijkheden

Minpunten

Fout in Nederlandse regels
Geluksfactor is groot in 2-speler spel

Algehele indruk

Zoals zoveel Duitse Spiel des Jahres, is ook Cafe International vaker uitgebracht. Aan het spel zelf is echter weinig veranderd. Het spel is een leuke en luchtige mix tussen strategie, tactiek en geluk. Hoewel de geluksfactor aan het eind van een 2-speler spel behoorlijk overheersend kan zijn, als 1 speler net de klanten trekt die nog geplaatst kunnen worden. Dit levert buitenproportioneel veel punten op, ook omdat de tegenstander zijn klanten aan de bar moet zetten en dus punten verliest. Dit zal echter ook weer niet elk spel gebeuren, en het spel is kort genoeg voor een revanche.

Met meer spelers is de geluksfactor uiteraard minder bepalend en moeten de spelers nog alerter op scoremogelijkheden inspringen. Met meer spelers is het ook aardig om een de klanten in je hand verborgen te houden (gebruik hiervoor bv. een rummikub of Scrabble balkje). En er zijn nog veel meer aardige varianten te vinden op dit spel.

Een terechte winnaar van de Spiel des Jahres prijs in 1989, die ook nu nog steeds een goede aankoop zal blijken te zijn!