Zeus en Hera

Zeus en Hera 999games
Zeus en Hera 999games
Naam Zeus en Hera
Auteur Richard Borg
Uitgever Kosmos, 999games
Spelers 2 spelers
Leeftijd 12+ jaar
Taal Nederlands
Prijs 20 euro

Vormgeving

Zeus en Hera is uitgegeven in de (terecht) veel geprezen Kosmos reeks Spiele für Zwei, spelen voor 2. Ook dit spel zit weer in het kenmerkende vierkanten doosje. Binnenin is een keurige vakverdeling voor de 3 soorten componenten. Dit zijn 2 sets kaarten (1 voor Hera en 1 voor Zeus), met elk 43 kaarten genummerd van 0 t/m 7 en 2 houten stenen met de afbeeldingen van Hera resp. Zeus erop. Verder bevat de doos 2 overzichtskaarten en het regelboekje. Dit laatste beslaat 12 (stevige) bladzijden. De kaarten zijn schitterend geillustreerd met allerlei mythische figuren. Het sterke kleurgebruik versterkt dit mythische idee ook.

De Regels

De regels zijn op zeer stevig papier uitgevoerd, wat zeer handig is , omdat ze er nog wel eens bijgepakt zullen worden. Op zich lijken de regels duidelijk, met mooi uitgevoerde voorbeelden en geillustreerde beschrijvingen van de speciale krachten van alle kaarten. Tijdens het spelen kom je toch enkele vragen tegen, waarbij de regels toch wat onduidelijk zijn. Een paar keer de betreffende regel lezen is dan echt noodzakelijk om de gedachte erachter te doorgronden. Niet Duitssprekende mensen doen er dan ook beter aan de Engelse regels van de RioGrande website te downloaden, anders zullen ze het heel moeilijk hebben. Even wennen is ook het gebruik van de term “rij” waar wij een kolom zeggen en “groep” waar wij een rij bedoelen.

Het Spel

Om te voorkomen dat zijn vrouw Hera zich bemoeit met zijn buitenechtelijke affaires, heeft Zeus haar favoriete aanbidder Argus gevangen genomen. Hera is hier zo kwaad over dat zij Zeus’ geliefde Io vastzet. Een strijd tussen de goden is het gevolg. De spelers nemen de rol van Hera en Zeus aam om te proberen de gevangen genomen Io of Argus te bevrijden. Hiertoe hebben zij de beschikking over hun 43 kaarten vol met mythische persoonlijkheden. Het spel begint met het schudden van de stapels en het trekken van 9 kaarten. Io/Argus mag hier niet bij zitten, ander moet de speler 1 extra kaart trekken, en Io/Argus terug in de stapel schudden. Vervolgens leggen beide spelers gedekt een rij van 3 kaarten voor zich neer (een groep). Uiteindelijk mag een speler 4 groepen voor zich hebben liggen, onder elkaar.

De beginnende speler mag vervolgens acties uit gaan voeren. Een speler mag zoveel actie uitvoeren als hij groepen heeft liggen. Ook bestaat de mogelijkheid door het spelen van een kaart dat zijn godensteen in de eerste groep komt te liggen. Dan heeft hij altijd de beschikking over 4 actiepunten. Er zijn 4 acties waaruit een speler kan kiezen, maar het aantal actiepunten moet altijd volledig benut worden.

  • Een kaart trekken van de stapel (tot maximaal 12)
  • Een kaart spelen op tafel. Dit mag overal. Als je hem in een kolom wil spelen, moet er ruimte zijn om de oorspronkelijk kaart, plus de kaarten die in lagere groepen in deze kolom lagen naar beneden te schuiven. Overigens is het toegestaan steeds de eigen kaarten te bekijken.
  • Een kaart van de tegenstander aanvallen. Dit kan als beide kaarten in de eerste groep tegenover elkaar liggen. Op enkele uitzonderingen na, wint de kaart met het hoogste getal. De aanvallende kaart blijft open liggen en de verliezer verdwijnt. De hele kolom van de verliezer schuift naar boven op. In het geval van een gelijkspel worden beide kaarten verwijderd.
  • Het spelen van een kaart met mythische krachten uit je hand. Sommige kaarten hebben hun mythische kracht bij de aanvallen, maar allemaal zijn ze het sterkst te gebruiken uit je hand. Afhankelijk van de gespeelde kaart kan je een kaart uit de hand van je tegenstander nemen, kijken wat je tegenstander op tafel heeft, de bovenste kaart van de aflegstapel van je tegenstander pakken, kaarten op tafel onderling verwisselen en meer…

Het spel eindigt uiteindelijk als Io/Argus is ontdekt (uit de hand, of via een aanval op tafel), of als een speler zijn actiepunten niet meer kan uitvoeren. Ten slotte verliest een speler ook nog als hij aan het begin van een beurt geen kaarten op tafel heeft liggen.

Samenvatting

Pluspunten

[icon name=”check” class=”” unprefixed_class=””] Schitterende uitvoering
[icon name=”check” class=”” unprefixed_class=””] Genoeg tactische mogelijkheden en interactie
[icon name=”check” class=”” unprefixed_class=””] Goed gebruik van mythische figuren

Minpunten

[icon name=”close” class=”” unprefixed_class=””] Niet echt origineel
[icon name=”close” class=”” unprefixed_class=””] Tekortkomingen van regels
[icon name=”close” class=”” unprefixed_class=””] Geluksfactor KAN hinderlijk zijn

Algehele indruk

Het is moeilijk om een goed oordeel te vellen over Zeus en Hera, Het is namelijk allemaal niet erg origineel. Het merendeel van de regels komt wel heel erg overeen met Stratego en een aantal andere ideeën hebben we al eerder gezien in het CCG Magic… Toch is Zeus en Hera geen saai of vervelend spel, zeker niet als je van voorgenoemde spellen houdt. De mooie verwerking van het thema zorgt hier ook wel voor. De mythische kaarten hebben allemaal een kracht die mooi bij hun naam hoort. (Het orakel Pythia mag bv. kijken bij een andere speler in de hand, en de amazoneheld is de enige die een Medusa kan verslaan).

Het kost wel een paar potjes om dit spel te leren en alle mythische krachten te ontdekken en op hun waarde te leren schatten. Deze potjes zullen dus wat stroef en langzaam verlopen, maar hierna speelt het redelijk vlot. Hou wel goed in de gaten hoeveel actiepunten je per ronde te spelen, gespeeld hebt, met 4 actiepunten raak je de tel wel eens kwijt.

Hinderlijk kan wel de geluksfactor zijn bij het trekken van de kaarten. De speler die in het begin veel hoge nummers trekt is duidelijk in het voordeel bij de eerste aanvallen. Ook het pikken van een kaart uit de hand van een tegenstander met een Pagasus kan een abrupt einde maken aan het spel als Io of Argus wordt getrokken. Daarom is het slimmer om deze kaart zo snel mogelijk op tafel te leggen, maar dit doe je niet als je deze kaart in de tweede beurt trekt en je nog bijna niets op tafel hebt liggen… Deze situatie zal echte niet zo snel voorkomen. Eventueel kun je afspreken, dat een getrokken Io of Argus de eerste 5 beurten terug in de stapel mag. Dan heb je meer tijd om een sterke kaartencombinatie op tafel te leggen.

Zeus en Hera is dus een mooi en vermakelijk alternatief voor bovengenoemde spellen en voor liefhebbers van Griekse mythologie. Er zijn vele mogelijkheden om het spel te spelen en te winnen. Het is zeker niet het beste spel uit deze serie, maar, ondanks enkele tekortkomingen, wel weer een waardige uitbreiding.