Naam | Bongo |
Auteur | Bruno Faidutti |
Uitgever | Heidelberger |
Spelers | 2-8 Spelers |
Leeftijd | 8+ jaar |
Taal | Nederlands |
Prijs | 7 euro |
Vormgeving
Bongo zit in een ronde doos, een posterrol, van ong. 15 cm. hoog De inhoud is beperkt: 5 witte dobbelstenen met afbeeldingen (2 elk) van een gnoe, rhino en antilope (bongo); 2 gele dobbelstenen met (elk 2) 1, 2 of 3 bamboestaafjes afgebeeld; 2 rode dobbelstenen met dezelfde afbeeldingen van de dieren en 20 houten staafjes in 3 kleuren. Tenslotte zijn er dan nog de spelregels. De afbeeldingen op de dobbelsteen zijn zo gemaakt dat ze met opzet redelijk op elkaar lijken. De houten staafjes corresponderen met dieren. Fiches met afbeeldingen waren hiervoor makkelijker geweest, want nu zijn de staafjes alleen gekleurd, waardoor je telkens moet kijken welke kleur bij welk dier hoort.
De Regels
De regels lijken in eerste instantie verwarrend, maar blijken eigenlijk heel simpel te zijn. Je moet ze alleen even doorhebben. Ze zijn voorzien van voldoende voorbeelden, geillustreerd met zwart-wit afbeeldingen, Het geheel past op 1 A4’tje.
Het Spel
In het basisspel worden de rode dobbelstenen buiten het spel gelaten. De bedoeling van het spel is het eerst herkennen van een dier. Welk dier wordt door de dobbelstenen bepaald.
Alle dobbelstenen worden tegelijk geworpen. Allereerst kijk je naar de 2 gele dobbelstenen. Deze kunnen 1, 2 of 3 laten zien. Zijn ze gelijk, dan is dat het aantal dieren waar we naar op zoek zijn. Zijn ze verschillend, dan zoeken we juist naar het ontbrekende getal. Gooien we 2 en 2, dan zoeken we 2, Gooien we 1 en 2, dan zoeken we 3.
Vervolgens kijken we naar de witte dobbelstenen, op zoek naar het dier (Gnoe, Rhino of Bongo) dat in het juiste aantal voorkomt. Deze moet zo snel mogelijk geroepen worden. Let echter wel op: Als er een tweede diersoort is met het gelijke aantal, dan zoeken we juist de derde diersoort!
Bijvoorbeeld, met de gele dobbelstenen zijn we op ‘3’ uitgekomen. Met de witte dobbelstenen hebben we een Gnoe, een Rhino, een Bongo en nog 2 Gnoes gegooid. Het juiste dier is dan Gnoe. Hebben we in een ander voorbeeld ‘2’ geworpen met de gele dobbelstenen, en met de witte 2 Gnoes, 2 Rhino’s en een Bongo, dan is het juiste dier dus Bongo!
Voldoet geen enkel dier aan het juiste aantal, dan moet je zo snel mogelijk ‘Niets!’ roepen. Let hier wel mee op, want als je het fout roept, verlies je al je gewonnen staafjes. Heb je een fout dier genoemd, dan verlies je 1 staafje.
Staafjes win je door juiste dieren te noemen. Elke diersoort levert zijn eigen kleur staafje op. Gewonnen heb je met 2 staafjes per kleur.
In het gevorderden spel komen de twee rode dobbelstenen erbij. Deze doen 1 geworpen wit dier te niet, deze telt dus niet mee voor de telling. Dit gaat volgens hetzelfde principe als met de gele dobbelstenen. Zijn de afbeeldingen gelijk, dan telt 1 van die diersoort niet mee. Zijn de afbeeldingen verschillend, dan gaat het om 1 exemplaar van de niet afgebeelde diersoort.
Samenvatting
Pluspunten
Frustrerend leuk
Leuk met verschillende aantallen spelers
Hoge herspeelwaarde
Minpunten
Alleen voor liefhebbers van reactiespellen
Houten staafjes i.p.v. fiches met dierafbeeldingen
Algehele indruk
Bongo is een leuke Set-variant. Tenminste, dit geldt alleen voor spelers die Set (of andere reactiespellen) ook leuk vinden! Bongo is lastiger en zeker het gevorderden spel is soms frustrerend lastig. Toch is het verslavend om steeds maar te proberen het snelst te zijn. Hierdoor is de herspeelwaarde heel hoog en is het spel zijn geld dubbel en dwars waard. Het spel is geen diepzinnige kost, maar levert wel de nodige hersenkrakers op!